Децентралізація у поліції: як відділки переформатувалися під нові громади

Начальник ГУ НП України в Полтавській області Іван Вигівський.
 

Не так давно голова Нацполіції України Ігор Клименко презентував нову модель організації Національної поліції України, узгоджену з новим адміністративно-територіальним устроєм держави, що сформувався після децентралізації. В усіх областях були створені укрупнені райони, а вже в них — громади з населеними пунктами. Зрозуміло, що старий устрій поліції не підходив для нового впорядкування країни.

Перед запуском нової моделі в поліції провели ретельний аналіз, вивчили оперативну обстановку, визначили навантаження на кожного працівника, врахували чисельність і густоту населення в тому чи іншому районі. Саме від цих даних  відштовхувалися надалі, аби підсилити чи послабити концентрацію поліцейських у громаді.

У результаті було створено 132 районні підрозділи поліції по всій країні — управління та відділи. У їхньому складі створили відділи, відділення та сектори поліцейської діяльності. Про те, як саме влаштоване підпорядкування і як поділені ці органи на По-лтавщині, ми поговорили з начальником ГУ НП в Полтавській області Іваном Вигівським.

У нашому регіоні новий устрій сформували навколо чотирьох укрупнених районів. За безпеку в Полтавському та Кременчуцькому районах відповідають два управління, а в Лубенському та Миргородському — відділи. Два останніх менші за розміром і населенням та мають кращу криміногенну обстановку, тому потребують дещо менше правоохоронних сил. Відмінність структури в тому, що у підпорядкуванні управлінь є п’ять відділів: три — у Полтавському районі та два — у Кременчуцькому. У свою чергу відділи районного значення мають у підпорядкуванні лише відділення, яким у свою чергу підпорядковуються сектори.

Крім того, за новим поділом відділення мають дві категорії: 1-ша — з підрозділами слідства, дізнання, кримінальної поліції та превенції, 2-га — лише з підрозділами дізнання та превенції. Різниця в тому, що у відділеннях 2-ї категорії практично немає роботи для оперативників та слідчих через спокійну криміногенну обстановку. В інших підрозділах навантаження на оперативників та слідство чимале. Такий самий підхід і до секторів поліцейської діяльності. Це невеликі підрозділи, де працюватиме лише превенція — групи реагування, які оперативно виїжджають на виклики, а також дільничні офіцери поліції, котрі безпосередньо працюють із населенням.

Нова структура організації діяльності поліції на Полтавщині

Полтавське районне управління поліції (959 працівників):

відділ поліції № 1 (м. Полтава, Київський район);

відділ поліції № 2 (сільська місцевість Полтавської територіальної громади):

— сектор поліцейської діяльності № 1 (м. Решетилівка);

— сектор поліцейської діяльності № 2 (смт. Диканька);

відділ поліції № 3 (м. Карлівка):

— сектор поліцейської діяльності № 1 (смт. Машівка);

— сектор поліцейської діяльності № 2 (смт. Чутове).

Відділення 1-ї категорії:

відділення поліції № 1 (м. Полтава, Подільський район);

відділення поліції № 2 (м. Кобеляки);

відділення поліції № 3 (смт. Нові Санжари);

відділення поліції № 4 (м. Зіньків):

— сектор поліцейської діяльності № 1 (смт. Котельва).

Кременчуцьке районне управління поліції (643 працівники):

— сектор поліцейської діяльності на воді (м. Кременчук).

відділ поліції № 1 (м. Глобине):

— сектор поліцейської діяльності № 1 (смт. Семенівка).

відділ поліції № 2 (м. Горішні Плавні):

— сектор поліцейської діяльності № 1 (смт. Козельщина).

Відділення 1-ї категорії:

відділення поліції № 1 (м. Кременчук);

відділення поліції № 2 (сільська місцевість Кременчуцької територіальної громади).

Лубенський районний відділ поліції (356 працівників):

відділення поліції 1-ї категорії:

відділення поліції № 1 (м. Пирятин):

— сектор поліцейської діяльності № 1 (м. Гребінка);

— сектор поліцейської діяльності № 2 (смт. Чорнухи).

відділення поліції № 2 (м. Хорол):

— сектор поліцейської діяльності № 1 (смт. Оржиця).

Миргородський районний відділ поліції (339 працівників):

відділення поліції 1-ї категорії:

відділення поліції № 1 (м. Гадяч).

відділення поліції 2-ї категорії:

відділення поліції № 2 (м. Лохвиця);

відділення поліції № 3 (смт. Велика Багачка):

— сектор поліцейської діяльності № 1 (смт. Шишаки).

Оновлена структура стосується не лише перерозподілу підрозділів, а і їхнього устрою. Раніше всі терпідрозділи були окремими структурними одиницями і виконували завдання винятково на визначених окремих територіях відділів та відділень. Тепер же основними залишилися районні підрозділи, а всі інші структурні одиниці знаходяться в їхньому підпорядкуванні. У розпорядженні керівника районного підрозділу — усі наряди поліції та групи реагування на території обслуговування, тож він самостійно може визначати їхню дислокацію залежно від оперативної необхідності.

«Керівник районного управління може сам визначати, де йому потрібно посилити структуру оперативниками та слідчими, а де, навпаки, — перемістити на іншу територію. Наприклад, вчинено тяжкий резонансний злочин, відтак більша кількість поліцейських виїжджає туди, і всі разом займаються розкриттям цього злочину. Якщо в певному місці вчинення злочинів не спостерігається, немає сенсу, щоб там постійно перебували слідчі й оперативники», — пояснив Іван Вигівський.

За такою формулою було створено 2 районні управління з 5 відділами та 2 районні відділи. Райвідділам та відділам підпорядковуються 9 відділень 1-ї категорії та 2 відділення 2-ї категорії, у складі яких є 12 секторів. Так, зокрема Полтавське райуправління відповідає за організацію роботи поліції усього великого району, а також обслуговує на місцевості Шевченківський район у Полтаві. Відділ поліції № 1 у його структурі відповідає за Київський район, відділення поліції № 1 — за Подільський, відділ поліції № 2 — за села Полтавської територіальної громади.

У межах нової моделі на Полтавщині прибрали 72 керівні посади, перевівши працівників до інших підрозділів

Ігор Клименко також розповів, що оновлення структури дало змогу скоротити 1 000 керівних посад в усій Нацполіції, але це не вплинуло на загальну кількість особового складу. Людей, які були керівниками різних підрозділів, перевели до служб, які найчастіше комунікують із людьми.

За словами Івана Вигівського, у поліції Полтавщини скоротили 72 керівні посади, з яких 6 посад керівництва кримінальної поліції, 13 посад керівництва слідчих підрозділів, 53 посади керівників підрозділів патрульної поліції та інших підрозділів (кадрового, інформаційного забезпечення тощо).

Очільник обласної поліції також пояснив, що за рахунок зменшення керівного складу в ГУ НП збільшили кількість працівників, які безпосередньо забезпечують правопорядок у населених пунктах нашої області. Це слідчі, оперативники, працівники діз-нання та патрульні.

«Наприклад, раніше в секторах реагування патрульної поліції в районах були посади начальника сектору, заступника начальника сектору, яким підпорядковувалися один або два старші інспектори та один чи два інспектори. Тепер керівні посади скасовані, натомість введені посади старших інспекторів та інспекторів. Таким чином, замість керівника та його заступника з’явиться додатковий патруль, а отже, збільшиться щільність нарядів патрулювання в населених пунктах і за рахунок цього зменшиться час реагування на заяви та повідомлення громадян, що позитивно вплине на оперативність і якість надання сервісних послуг населенню, — вважає Іван Вигівський. — Інший приклад. На території обслуговування певного підрозділу (наприклад, Чорнух) криміногенна ситуація нескладна і навантаження на працівників оперативних служб та слідства незначне. А в іншому районі (наприклад, у Лубнах), навпаки, спостерігаються часті випадки вчинення тяжких та особливо тяжких злочинів, а отже, навантаження на слідство та розшук значно більше».

Крім того, він зауважив, що скорочення керівних посад майже не позначилося на бажанні поліцейських працювати. Зі структури за власним бажанням вийшли на пенсію близько 5 осіб. Деякі з колишніх керівників, навпаки, пішли на підвищення, а дехто, наприклад, із посади начальника сектору пішов на нову керівну посаду або залишився на тому ж рівні.

У тих районах, де криміногенна обстановка більш напружена, посилили кримінальний блок та слідство за рахунок оперативників і слідчих, а також скорочених керівних посад у тих підрозділах, де вони не мали відповідного навантаження. При цьому укрупнені оперативниками та слідчими райуправління та відділи розслідують кримінальні правопорушення на значно більшій території. Але в громадах, де злочини є рідкістю, залишаються відділення поліції та сектори поліцейської діяльності, до штату яких входять працівники превенції та служба дізнання.

Створення органів дізнання пов’язане зі змінами у Кримінальному процесуальному кодексі щодо кримінальних проступків, які нині є нетяжким злочином. Саме ці проступки тепер мають розслідувати не слідчі, а дізнавачі. За задумом керівництва поліції, така структура сприяє підвищенню якості розслідування тяжких та особливо тяжких злочинів, проведенню оперативно-розшукової роботи та покращенню ефективності протидії злочинності загалом.

Офіцери громад — результат співпраці з місцевими органами влади

Окремим органом нині є офіцери громад. Вони підпорядковуються секторам і відділенням, але їхня присутність пов’язана з бажанням самих громад. Для цього й запровадили проект «Поліцейський офіцер громади». 

Процедура така: представники громади звертаються до поліції з пропозицією надати їм необхідну кількість офіцерів. Правоохоронний орган відкриває конкурс із набору штату, обирає переможців та відправляє їх на навчання. У свою чергу громада має забезпечити умови для роботи офіцера. Згідно з умовами, органи місцевої влади мають виділити службове приміщення, яке належить громаді, та на договірній основі надати його в оренду ГУ НП в Полтавській області. Приміщення має бути обладнане меблями, до нього повинні бути підведені комунікації для повноцінної оперативної роботи. Поліцейському мають виділити автомобіль, а також запровадити систему відеоспостереження. Такі пункти прийому громадян мають статус «поліцейських станцій». За відсутності поліцейської станції на території громади допускається виділення приміщення, яке відповідає типовим вимогам. 

Зокрема обов’язкові розміщення на першому поверсі з окремим входом, металеві двері, грати на вікнах, наявність опалення тощо.

Станом на сьогодні в області працюють 16 поліцейських станцій, відкритих завдяки спів-праці з головами об’єднаних територіальних громад. У трьох громадах (Великобудищанській, Петрівсько-Роменській та Ромоданівській) із листопада 2020 року запрацювали перші поліцейські офіцери громад, які пройшли всі етапи відбору, завершили спеціальне навчання та приступили до роботи. Ще 23 територіальні громади виявили бажання долучитися до проекту. 14 лютого для них провели конкурсний відбір поліцейських. Переможці конкурсу пройдуть спеціальне навчання на базі Харківського національного університету внутрішніх справ. На цьому етапі полтавська поліція планує підготувати 44 поліцейських офіцерів громад.

«Залежно від потреби у громадах може бути не один офіцер, а й двоє, і троє. Коли ми наберемо мінімальний штат, тоді комплектуватимемо його далі. Для прикладу, у Щербанях замовили трьох офіцерів громади, а в Опішні готові забезпечувати двох», — додав Іван Вигівський.

Він також пояснив, що в поліції готові до питання довіри — коли офіцера громади жителі шанують більше, аніж його керівника у секторі чи відділку. «Для цього і потрібен офіцер. Це якраз той поліцейський, якого знають і якому довіряють. І якщо він не робитиме покладеної на нього роботи, не буде ніяких поваги й довіри. Якщо слідчий з управління вперше приїжджає на певну територію, щоб провести розслідування вчиненого злочину, йому можуть не довіряти через те, що його не знають. І завдання офіцера —«скомунікувати» жителів зі слідчим. А офіцери вже передають контакти оперативникам або слідчим, — пояснив начальник ГУ НП України в Полтавській області. 

Втім, офіцер все одно не може самостійно виконувати всі функції поліції, тому в структурі всіх ОТГ є управління або райвідділи, а також усі поліцейські — від сержанта до старшого офіцера.

Відкриті офіси замість відділків із гратами

Ігор Клименко анонсував перетворення відділків поліції на поліцейські фронт-офіси, аби робота правоохоронців стала більш відкритою для громадян і обидві сторони почувалися захищеними завдяки відкритості. Приклад такого фронт-офісу поки є лише в Голосіївському управлінні поліції Києва. Він створений у межах пілотного проекту за сприяння експертів ІСІТАР (Interna-tional Criminal Investigative Training Assistance Program) та Бюро з правоохоронних питань Держдепартаменту США. Ще два планують відкрити у Святошинському та Шевченківському районах столиці.

Задум полягає в тому, що замість невеликого загратованого вікна в поліцейському фойє для відвідувачів створюють зручний простір. Компетентні та доброзичливі фахівці мають надавати громадянам консультації, приймати в них звернення. Для інформаційної допомоги працюватимуть групи первинної комунікації — можна буде отримати консультацію, подати заяву про вчинення правопорушення або втрату документів, записатися на особистий прийом.

У поліцейському управлінні планують повністю змінити робочу зону. Приміщення спроектують без грат, з прозорими стінами і відкритим простором із системою відеоспостереження. До неї буде підключена система «Custody Records», яка дасть змогу попереджати факти неправомірних дій поліцейських і водночас захистить їх від можливих провокацій. За словами Івана Вигівського, основний задум фронт-офісів у тому, щоб слідчі працювали з візитерами в окремій прозорій кімнаті на першому поверсі, а не проводили їх у свої кабінети — як було раніше і є зараз.

Втім, на переформатування роботи потрібен час та фінансові витрати. І Полтавщина таких коштів поки що не має.

Дарина СИНИЦЬКА

«Полтавщина»

Газета "Вечірня Полтава"
Переглядів: 9 | Коментарів: 1


Додати новий коментар

Зображення користувача Ayaohv.

rocaltrol tablet <a href="https://rocaltrtn.com/">generic calcitriol 0.25mg</a> cost rocaltrol